1. ledna 2015

Spáleniště: Zkouška




Autor: James Dashner
Originální název: The Scorch Trials
Žánr: YA, Dystopie, Holky&Kluci
Počet stran: 344
Série: Labyrint, #2
Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2014


Anotace:
LABYRINT BYL TEPRVE ZAČÁTEK
NALEZENÍM CESTY Z LABYRINTU TO MĚLO SKONČIT...
Už žádné hlavolamy. Žádné proměnné. A žádné běhání. Thomas byl přesvědčený, že když se jim podařilo uniknout, vrátí se on i Placeři ke svým dřívějším životům. Nikdo však ve skutečnosti netušil, do jakého života se vracejí. Země, sežehnutá slunečními erupcemi a spálená novým, krutým klimatem, se změnila v pustinu. Vláda se zhroutila – a s ní i pořádek. Rozpadajícími se městy teď bloudí „raplové“, lidé pokrytí hnisavými ranami, které infekční nemoc nazývaná erupce dohání k vražednému šílenství. Hledají, kde by našli další oběť... a potravu. Pro Placery běhání zdaleka neskončilo. Namísto svobody zjišťují, že mají před sebou další zkoušku. Musejí překonat Spáleniště, nejvíc sežehnutou část planety, a do dvou týdnů dorazit do bezpečného útočiště. A organizace ZLOSIN se postarala o to, aby uzpůsobila proměnné a nastavila šance v jejich neprospěch. Thomase čeká zkouška ohněm – skutečně přechovává někde v hlavě tajemství svobody? Nebo bude věčně vydán ZLOSINu na milost?

*Spoilers*

Příběh
Jeden by řekl, že už budou mít placeři klid, ale ne. Po tom, co je ZLOSIN dopravil na ubikace, pryč od labyrintu už na chlapce čekají další výzvy. Chlapci tam na vlastní kůži,
"Vzpomeň si na spáleniště, až se věci ztíží."
-Zajímavé poselství
jak dobré iluze dokáže ZLOSIN vymyslet a pak zjistí, že Teresa je pryč a místo ní se tam objeví Aris, který je schopný komunikovat telepatií jako Thomas a Teresa. Chlapci se dozvídají, že existuje další skupina z Labyrintu. Akorát byla plná děvčat a Aris je taková Teresa - spouštěč konce. Chlapci se dozvídají nemilé věci, třeba to, že musí přejít Spáleniště (velmi nemilé místo) a dostat se do "bezpečného útočiště", kde mají dostat vakcínu na erupci. To je taková ta nemoc, která z vás udělá zvířata, nemyslící šílená monstra. Není milé, že Tvůrci naočkovali naše Placery právě touhle nemocí? Tomu se říká negativní motivace! Takže jim nezbývá nic jiného než se vydat na cestu. Naše chlapce, ale čeká další nemilé překvapení: budou muset projít městem plným odepsaných raplů, kteří je budou chtít sežrat (nebo ukrást nosy - dozvíte se v knize). Thomas jim však zajistí průvodce dva místní ještě poměrně zachovalé raply: Brendu a Jorge, kteří klukům pomáhají na cestě za vidinou léku. I přes všechny frasný plopáky (cha, Minho by na mě byl hrdý!), které se jim postaví do cesty, se dostanou k
"Dostaň se do bezpečného útočiště - najdeš
klacek s vlaječkou."
-Tahle část mě v knize dostala! :D
"bezpečnému útočišti" (opět význam vám dojde až si přečtete knihu). Ale bude je to stát hodně, oběti na každém kroku a nic nedostanou zadarmo. Vztahy mezi postavami se rozpadnou jako domeček z karet a podobně se rozpadá i Thomasova budoucnost. 



Čtivost & Styl
Tohle už tu snad ani třeba podrobně rozebírat. Kniha se čte sama. Otáčíte stránky, ani nevíte jak, příběh Vás do sebe vtáhne po prvních několika kapitolách a na poslední stránce Vás vyplivne naprosto rozžvýkané, vyšťavené a se spoustu věcí k promýšlení. Pravděpodobně i se slzami v očích a vzteku v srdci. Mě osobně tedy tohle kniha udělala. Měla jsem na postavy vztek, bylo mi jich líto a měla jsem chuť nějaké z nich praštit (hlavně Thomase a Teresu, ale Teresu víc). Dokonce jsem na postavy začala zase jednou mluvit - a za rámeček by si to nedaly! Co víc říct? Spáleniště ze mě dělá rapla, že by se mě i Thomas bál. 

Dojmy
Nejsilnější byl opět konec, pan autor se v těchto věcích podle všeho dost vyžívá. Z toho konce mi bylo až trochu špatně, nechtělo se mi věřit, že by to mohlo skutečně končit
První oficiální artwork na filmové zpracování.
V USA v kinech od 18.9. 2015
takhle. Další pocity po dočtení nebyly o moc lepší. Třetího, závěrečného dílu se  dočkáme až někdy v červnu! Takže smutá zpráva pro všechny fandy Labyrintu: Pokud si nechcete knížku vychutnat v angličtině, docela si počkáte. Na druhou stranu, kniha je prostě úžasná. Napínavá, odvážná a spousty a spousty dalších pozitiv. Pochybuji, že by jí někdo z Vás uprostřed čtení odložil se slovy: "Mě to neba, děsně se to táhne!" Naopak, děj se stupňuje s každou stránkou a za každý dalším rohem. Autor skvěle pracuje s momenty překvapení a chystá pro nás situace, které bysme si nevymysleli. Navíc se opět projevuje jeho smysl pro detail, kdy zpracovává celé velké téma testování ZLOSINU a všechny ty důvody, proč nějaká postava jedná takhle a proč tenhle udělal tohle. 

Hodnocení
Nedokážu říct, jaký díl se mi líbil víc, jestli první nebo druhý. Oba mají nějaké prvky, které ten druhý postrádá, tudíž hodnotím Spáleniště stejně jako Labyrint a to 5 z 5*. A věřím tomu, že ti, co knihu četli mi dají za pravdu. Dovolím se říct, že stejně jako je Stmívání trhák mezi romány o upírech tak je Labyrint trhák mezi dystopiemi. (Teď mě ukamenují fanoušci divergence, ale je to tak lidi!) Knize nechybí jediný z prvků, které po knihách vyžaduji. Navíc je její děj dost vrtkavý a nemůžete říct jak to dopadne po 3 kapitolách, jako to mám já u většiny ostatních knih. Upřímně tuhle sérii doporučuji všem. Pokud Vám ovšem nevadí, trocha krve, dobře hodně krve. Ale myslím to tak, že obě pohlaví z ní budou nadšená.
Takže na co čekáte? Kde máte svoje Spáleniště?



Žádné komentáře:

Okomentovat