3. ledna 2015

Dokonalý pár


Autor: Ally Condieová
Originální název: Matched
Žánr: YA, Dystopie, Román pro dívky
Počet stran: 328
Série: Matched; #1
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2012


Anotace:
V dokonalém světě o všem rozhodují Správci – vyberou vám ideálního partnera, práci i den, kdy zemřete.
Cassie vždy věřila, že podřídit se těmto rozhodnutím je jen malou daní za dokonalý život. Když jí tedy Společnost vybere jako životního partnera jejího nejlepšího kamaráda Xandera, nepochybuje o tom, že je to ten pravý… dokud se na displeji s jeho portrétem nakrátko nemihne tvář někoho úplně jiného. Cassie musí najednou řešit obrovské dilema – volit mezi Xanderem a Kyem, jediným životem, jaký kdy poznala a dovedla si představit, a cestou, po níž se dosud nikdo nevydal. Musí volit mezi dokonalostí a citem, který možná dokonalý není, zato je však upřímný.

Příběh
Cassie žije v téměř dokonalé budoucnosti. Člověk jako takový se stará jen to, aby všechno udělal dobře a podle pravidel. Zbytek udělá systém. Najdou Vám toho nejlepšího partnera, zařídí vám místo k bydlení i práci Vám vyberou a Cassie byla spokojená. Nikdy neměla důvod pochybovat. Až když udělali Správci chybu. Byl jí přidělen partner, její kamarád z dětství, ale na obrazovce se objevil obličej někoho úplně jiného. Ky je její kamarád, ale nikdy se nějak moc nebavili. Až doteď Cassie se o něj začala přirozeně zajímat a k její nelibosti i zamilovávat. Leží před ní obrovské rozhodnutí. Podřídí se vůli
Správců, kteří řídí celí její život, nebo se rozhodne poslechnout srdce a zůstane s Kyem? Během rozhodování navíc zjistí nepěkné věci o celém systému a začne na něm hledat chyby. Tudíž vyplývá další otázka. Zvládne uniknout Správcům?


Styl & Čtivost
Kniha Dokonalý pár je už podle anotace tak trošičku kýčovité a ohrané. Holka se rozhoduje mezi tím, co by měla udělat a co po ní chce srdce? Tenhle příběh je snad napříč každou kategorií a žánrem. Plusové body však Matched dostává za zajímavé zpracování budoucnosti. Není to žádné divoké sci-fi, to ani omylem. Ale nějaké ty prvky zde jsou. Kniha se čte pěkně, není nijak náročná, ale sem tam si zapřemýšlíte. Musím říct, žě mě kniha ani na chvilinku nepřekvapila. Už od prvních pár kapitol mi bylo jasné, jak to +/- dopadne a nemýlila jsem se. Takže nějaký velký zlomový okamžik neočekávejte a jestli hledáte něco více akčního, určitě přesuňte svůj zrak z této knihy. Na druhou stranu se mi líbí, že autorka do knihy vnesla trochu historie a poezie z naší skutečné historie. Zmíněné
autory sice neznám, ale Google vždy mile poradí.

Dojmy
Jak už jsem říkala, moment překvapení tahle kniha neviděla ani z rychlíku. Přečetla jsem první 3 strany a už jsem věděla, co se stane v další kapitole. Nevím jestli je to předvídatelností knihy, nebo jestli už jsem toho načetla, že mám všechny zápletky v malíku, nebo jsem snad vědma. Ale u takovýchto knih s tím počítáte, tedy mě to bylo jasné. Jinak mi, ale kniha byla velmi příjemná. Jsem ráda, že jsem si jí přečetla a určitě si najde nějaké pěkné místo v mojí knihovničce. A musím ještě dodat, že nějaké velké rozjímaní nad knihou taky nehrozí. 

Hodnocení
Dokonalý pár je lehce nadprůměrná kniha. Děj i zápletka jsou předvídatelné, ale stále příjemné. Plusové body kniha dostává za zajímavé zpracování budoucnosti, která díky bohu není úplně v troskách. (Autoři jsou poslední dobou příšerně pesimističtí, že?) Takže knize bych dala pěkných 3,5 z 5*. Kniha je pro všechny děvčata od 13 let a možná i pro hodně romantické chlapce, pokud jim nebude vadit, zamilovávat se s ostatními čtenářky do Xandera a Kye. Navíc i poselství knihy je zajímavé. "Neodcházej tiše." je heslo, které se dá použít i v dnešní době.

Žádné komentáře:

Okomentovat